Spring naar inhoud
september 10, 2012 / nollenkneepkens

Tussen samenwerking en competitie

Concurrentie wordt vaak gezien als dé drijfveer achter een groeiende economie. De vrije markteconomie is ervan afhankelijk, om zo producten te verbeteren en kosten naar beneden te brengen. Het lijkt dan ook bijna logisch om in tijden van financiële crisis competitie op te voeren om zo efficiënt te werk te gaan. Maar is dit de oplossing?

Nog meer dan competitie, draagt efficiënt samenwerken bij aan groei. Samenwerken veronderstelt een gemeenschappelijk belang. Er is een gemeenschappelijk belang als alle partijen er baat bij hebben, een zo gehete “win-winsituatie”. Zo’n win-win kunnen bedrijven op vele fronten realiseren door bijvoorbeeld complementaire kennis of lagere gemeenschappelijke kosten. Zo is Saudi Basic Industries Corporation (SABIC), een van de grootste petrochemische bedrijven ter wereld en onder andere gevestigd in Geleen, een samenwerkingsverband aangegaan met Madscience om kinderen in “minder bedeelde” wijken van de gemeente Sittard-Geleen kennis te laten maken met wetenschap en techniek. Dit met het doel om techniek onder de aandacht van de jeugd te brengen en zo te investeren in toekomstige chemici. Wijlimburg.nl schrijft dat “samenwerken, communiceren en oplossen van problemen uiterst belangrijke vaardigheden voor het werk van recent gediplomeerde schoolverlaters en pas afgestudeerden in de 21ste eeuw” zijn (2012). Zou het niet belangrijk zijn om juist nu, in tijden van crisis samen te werken en krachten te bundelen?

HR management houdt zich er jaren mee bezig, het verbeteren van de sfeer op de werkvloer om zo communicatie tussen werknemers te bevorderen en tegelijkertijd bij te dragen aan het verhogen van de geleverde prestaties. Het optimaliseren van communicatie tussen zowel werknemers als werkgevers en bedrijven onderling kan bijdragen aan aanzienlijke groei en het preventief aanpakken van problemen en conflicten. Niet alleen op de werkvloer, maar ook bij het samenwerken tussen bedrijven onderling.

Het toepassen van mediationvaardigheden kan ook bijdragen aan het formuleren en in kaart brengen van gemeenschappelijke belangen, om zo samenwerken te bevorderen. Bij mediation worden de posities en belangen van de partijen die met elkaar zijn verwikkeld in een conflict, in kaart gebracht. Wanneer dit gedaan is kan worden gewerkt aan een oplossing van het conflict, waarin de belangen van alle betrokken partijen gediend worden.

Dezelfde manier van werken kan ook gebruikt worden om een goede samenwerking tussen verschillende partijen voor te bereiden. Ook in dat geval worden de belangen van de betrokken partijen in kaart gebracht. Deze keer echter niet om een conflict op te lossen maar om een samenwerking op te zetten, op een zodanige manier dat de belangen van alle betrokkenen zoveel mogelijk gediend worden. Op deze manier worden de partijen ertoe aangezet een wederzijds respect en begrip op te bouwen, door gemeenschappelijke doelen en belangen te formuleren.

Het is een misverstand dat samenwerken ten koste gaat van concurrentie en alleen mogelijk is als je op één lijn zit met de andere partij. Concurrentie en samenwerken kunnen hand in hand gaan. Belangrijk is echter, dat de gemeenschappelijke doelen in het oog worden gehouden en men elkaar niet voor de voeten loopt.

Reference:

http://www.wijlimburg.nl, (2012) Arbeidsmarkt voor recent gediplomeerden wordt slechter. http://www.wijlimburg.nl/item/arbeidsmarkt-voor-recent-gediplomeerden-wordt-slechter-persbericht/17376

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: